۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۳۵۱۴۵

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 790 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 23 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۲۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 790 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 770 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 435 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 476 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 928 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 490 هزار و 100 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1552.3 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 653 هزار و 500 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 123 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 702 تومان، یورو 14 هزار و 632 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 582 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 20 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 920 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 620 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 520 تومان است.

 

سهام چه شرکت‌هایی امروز بیشترین رشد را داشتند؟

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد 16هزار و 388واحدی به کار خود پایان داد و تعداد 8میلیارد و 275میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 3930میلیارد تومان در 520هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه اصفهان و بیسکویت گرجی امروز بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار و در مقابل سهامداران شرکت‌ سیمان فارس، صنایع کاغذسازی کاوه و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران نیز بیشترین کاهش را در سبد سهام خود داشتند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1949میلیون ورقه به‌ارزش 1295میلیارد تومان در 247هزار نوبت، آیفکس 151واحد رشد کرد و در ارتفاع 5045واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان و سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب بیشترین رشد را داشتند و انواع اوراق تسهیلات مسکن به همراه شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان، قند شیروان قوچان و بجنورد و تولید نیروی برق دماوند بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

افزایش ظرفیت ثبت‌نام طرح ملی مسکن در برخی استان‌ها

محمود محمودزاده درباره آخرین وضعیت پالایش ثبت‌نام کنندگان طرح ملی مسکن اظهار کرد:‌ پالایش یکی از سامانه‌ها یعنی سامانه فرم «ج» قبلا به اتمام رسیده بود؛‌ بر اساس اعلام قبلی قرار بود پالایش سه سامانه دیگر نیز تا نیمه بهمن به پایان برسد که خوشبختانه این هفته انجام شد.

وی توضیح داد: یکی از دلایلی که باعث شد پالایش زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد، همزمانی  و گسترده‌تر کردن اقدامات در این زمینه بود.

وی بیان کرد:‌ در گذشته پالایش‌ها یکی یکی انجام می شد اما در طرح ملی مسکن تقریبا این پالایش‌ها را همزمان کردیم و به همین دلیل توانستیم پروسه پالایش ثبت‌نام کنندگان را سریع‌تر انجام دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن، ثبت‌نام‌ها فقط برای ریزشی‌ها نیست،‌گفت:‌در برخی استان‌ها در حال فراهم کردن زیرسیاخت‌ها برای ایجاد ظرفیت جدید هستند.

محمودزاده  ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا قبل از عید مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن را انجام دهیم.

 

ایران قیمت انواع نفت خود را افزایش داد

ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش در آسیا در ماه فوریه را 3.35 دلار بالاتر از متوسط قیمت عمان/دبی در هر بشکه قرار داد، که 10 سنت از ماه پیش بیشتر است.

قیمت نفت سبک ایران در ماه ژانویه 3.25 دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط قیمت دبی/عمان بوده است.

نفت سنگین ایران نیز در ماه فوریه از متوسط قیمت نفت عمان/دبی 90 سنت بیشتر تعیین شده که افزایش 50 سنتی را نشان می‌دهد.

برای نفت‌های فروزان نیز افزایش 50 سنتی و نفت سروش افزایش 80 سنتی در ماه فوریه لحاظ شده است.

 

سقف پاداش مدیران شرکت‌های دولتی 15 میلیون تومان تعیین شد

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای پاداش هیات مدیره شرکت‌های دولتی سقف تعیین کرد.

طبق این مصوبه حداکثر سقف پاداش سالانه تعیین شده نباید از 10 برابر حداقل حقوق شورای عالی کار بیشتر باشد.

براین اساس نمایندگان در بند الحاقی به جزء 1 بند ه تبصره 2 لایحه بودجه 99 مصوب کردند: پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکتهای مشمول این جزء با رعایت ماده 84 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 و نیز پرداخت هر گونه مزایا به رؤسا و مدیران این شرکتها از شهریورماه 1399 منوط به انجام کامل تکالیف این جزء خواهد بود و در غیر این صورت پرداخت وجوه مذکور در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب میشود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد شرکتهای موضوع این جزء را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. 

به گزارش فارس در ماده84 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 آمده است: ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکتهای دولتی و غیردولتی که به نحوی از انحاء وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی می‌باشند باید حداکثر از ده برابر حداقل حقوق مصوب سالانه شورای‌عالی کار بیشتر نباشد.

ضمناً پاداش پایان سال اعضای هیأت مدیره شرکتهای فوق صرفاً به اشخاص حقوقی آنان قابل پرداخت بوده و مدیران عامل و اعضای موظف هیأت مدیره به‌غیر از حقوق و مزایای تعیین‌شده فوق و اعضای غیرموظف به‌جز حق جلسه ماهانه که حداکثر از دو برابر حداقل حقوق مصوب شورای‌عالی کار برای هرماه بیشتر نیست، هیچ‌گونه مبلغی تحت هیچ عنوانی دریافت نمی‌کنند.

به گزارش فارس، حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار برای سال 98 حدود 1.5 میلیون تومان است براین اساس حداکثر پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی نباید بیش از 15 میلیون تومان باشد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات